چالش‌های پیش روی پایان‌نامه های عکاسی بررسی شد

در پنجمین روز از برنامه 10 روز با عکاسان نشست "بررسی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد عکاسی در ایران" برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی برنامه 10 روز با عکاسان، "بررسی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد عکاسی در ایران" با حضور حسین چنعانی و محمد مهدی رحیمیان در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست چنعانی، عکاس و پژوهشگر به رشد کمی در مقطع کارشناسی ارشد اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد که در یک دوره تاریخی نیاز به مقطع کارشناسی ارشد در جامعه احساس شد چرا که حضور عکاسان طی سال‌های پس از جنگ در کشور پررنگ‌تر شد ضمن اینکه شیوه‌های عکاسی نیز در حال تغییر بود به همین خاطر جامعه نیاز به پژوهشگر و استاد در حوزه دانشگاه را بیشتر احساس می‌کرد.

این پژوهشگر در ادامه این بحث بر لزوم رشد کیفی مقطع کارشناسی ارشد تأکید کرد و افزود: سؤال اصلی اینجاست هم‌زمان با رشد کمی در مقطع کارشناسی ارشد، آیا شاهد رشد کیفی این مقطع نیز بوده‌ایم؟ سؤال دیگر این است که این مسئله باید از جانب چه بخشی مورد بررسی قرار گیرد و آیا صرفاً پاسخ دانشجویان یا استادان در این بخش کافی است؟

در ادامه این بحث رحیمیان، عکاس و مدرس دانشگاه پردیس هنرهای زیبا  بر تغییرات اساسی بستر اجتماعی ایران طی دهه ابتدای پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در آن دوران که جنگ به پایان رسیده و دولت سازندگی در حال فعالیت بود، نقش عکاسی بیشتر دیده شد زیرا مراکز مختلف به نمایشگاه‌های عکاسی تخصیص داده شد و مسابقات مختلفی برگزار شد به همین خاطر می‌توان گفت که فضای عکاسی رو به رشد حرکت کرد.

رحیمیان از محدودیت موضوعات انتخابی دانشجویان ارشد برای ارائه پایان نامه انتقاد کرد و افزود: دانشگاه باید تعریف درستی از مقوله پایان نامه داشته باشند ضمن اینکه یقیناً یک بانک اطلاعاتی مناسب نیز در این بخش ضروری است زیرا قرار گرفتن این آثار در آرشیو به معنای هدر رفتن زحمات دانشجوست لذا لازم است که برای چاپ این پایان ‌نامه‌ها به صورت مقاله یا کتاب پس از داوری و ویرایش اقدام کرد.

رحیمیان افزایش کمی تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی را دلیل حذف پایان نامه از این دوره خواند و گفت: با توجه به تعداد بالای دانشجویان مقطع کارشناسی و کمبود موضوع پایان نامه، این بخش از کارشناسی حذف شد اما در عوض این گروه به سمت انجام دادن پروژه‌های عملی سوق داده شدند اما از سوی دیگر پایان‌نامه در مقطع کارشناسی ارشد جدی‌تر گرفته شد.

او تأثیرپذیری دانشجو از استادان را یکی از مسائلی خواند که گاهی بر کیفیت اثر تأثیر نامطلوب دارد.

این مدرس دانشگاه پردیس هنرهای زیبا تأکید کرد: یکی از دلایل سوگیری دانشجویان برای انتخاب پایان‌نامه‌ها تأثیر استادان بر عملکرد و گرایش آن‌هاست.

چنعانی نیز ضمن تائید صحبت‌های دکتر رحیمیان گفت: متأسفانه جهت‌گیری موضوعات پایان‌ نامه‌ها عموماً به استادان محدود می‌شود ضمن اینکه ما در این زمینه فقر گسترده‌ای در منابع و صدالبته دانش برخی از استادان داریم.

او افزود: نبود بایگانی مناسب برای آثار دانشجویان سبب شده که عملاً بازخوردی که شایسته پایان ‌نامه برخی از دانشجویان است، دیده نشود.

رحیمیان نیز در ادامه این جلسه بر لزوم تشویق دانشجویان به انتخاب موضوعات گسترده‌تر تأکید کرد و گفت: محدودیت دانش استادان امروزه معضل بزرگی در حوزه پایان‌ نامه‌ها شده است زیرا یا استاد باید در حوزه دانش خود به دانشجو پیشنهاد پایان‌ نامه بدهد که خود سبب محدودیت موضوعی و مشکلی که امروز داریم می‌شود و یا اینکه باید خود پا به پای دانشجو این مسیر را طی کند و بیاموزد که البته این بخش نیز خالی از اشکال نیست.

او بر لزوم حمایت نهادها از بخش پژوهش تأکید کرد و افزود: متأسفانه ما هنوز نهاد مشخصی برای حمایت از پژوهش‌هایی که درد دل دانشگاه‌ها انجام می‌شود نداریم به همین خاطر اغلب پایان‌نامه‌های خوب به صورت نطفه باقی می‌مانند.

در ادامه این جلسه پرسش‌های متعددی از سوی حاضران در جلسه که عموماً دانشجویان رشته عکاسی بودند مطرح شد که استادان حاضر در جلسه به آن‌ها پاسخ دادند.

 

 

 

 

تاریخ خبر: 1396/09/19