نگاه عکاسانه در ویرایش عکس

دومین کارگاه همایش «10 روز با عکاسان» با عنوان «مراحل پست پروداکشن در عکس های فضاسازی تبلیغاتی» با حضور ساسان پناهی در سالن شهناز خانه هنرمندان صورت گرفت.

پناهی در این کارگاه ضمن پخش فیلمی از «آکی آمیگو» هنرمند شرق آسیایی گفت:من 9 سال و 22 روز است که تنها کار ویرایش عکس انجام می دهم. طی این سال ها به صورت روزانه نزدیک به 100 عکس را ویرایش کردم که از این تعداد بخش زیادی از این عکس ها پس از چاپ در نشریات به شکل عجیبی تیره می شد.

او ادامه داد: پس از این متوجه شدم که مدیا در ویرایش عکس مهم است و عکسی که قرار است در وب به نمایش در بیاید با عکسی که در یک نشریه کاغذی منتشر می شود باید از راه ها و با نرم افزارهای متفاوتی ویرایش شوند. به همین دلیل برنامه کاری را که از دو حالت تبعیت می کرد برای خود در نظر گرفتم که بتوانم بر اساس آن با طی کردن مراحل مشخصی از ابتدا تا انتهای یک مسیر را بروم.

پناهی سپس درباره اهمیت فضای کار برای ویرایشگر سخن گفت و اظهارداشت: ویرایشگر عکس باید در محیطی کار کند که دارای پرده های ضخیم است تا نور از آن رخنه نکند. ترجیحا باید فضای اتاق و دیوارها خاکستری رنگ باشد و دسکتاپ کامپیوتر باید بدون هیچ تصویریدر نظر گرفته شود و هم چنین بک فتوشاپ باید از رنگی تیره ترجیحا خاکستری برخوردار باشد تا ویرایشگر بتواند رنگ ها را به درستی تشخیص دهد.حتی پوشیدن لباس رنگی نیز بر کار ویرایشگر تاثیر می گذارد.

او در ادامه به تفاوت ماهیت نرم افزارهای ویرایش عکس پرداخت و با بیان این که نرم افزار فتوشاپ بیشتر برای ویرایش عکس های قابل انتشار در وب طراحی شده است گفت: قبل ازدانستن این تفاوت ها و شروع کار با نرم افزارها نکته ای که مهم است ایجاد روند کاری در ویرایش است.

او از سه مدل برای ایجاد روند در کار ویرایش گفت و سپس در مراحل مختلفی همراه با حاضران در کارگاه به ویرایش عکسی پرداخت که در کارگاه قبل تهیه شده بود.

پناهی در پایان این نشست گفت: در کل ویرایش عکس مانند خود عکاسی مهم است و هرکس در آن استایل خودش را دارد. علاوه بر راهنمایی هایی که می توان در شناخت یک نرم افزار داشت باید یک نگاه عکاسانه دقیق نیز پشت هر ویرایشی وجود داشته باشد.

 

 

 

تاریخ خبر: 1396/09/17