چهره غیرجنگی از افغانستان آزاد

فاطیما حسینی؛ عکاس افغانستانی که  به صورت تخصصی عکاسی صحنه پردازی شده انجام می دهد با نمایش چند مجموعه عکس خود پیرامون وضعیت عکاسی در افغانستان سخن گفت.
او در این نشست که عصر یکشنبه ۱۹ آذر در خانه هنرمندان برگزار شد درباره عکاسی در افغانستان گفت: عکاسی افغانستان را می توان به قبل و بعد از طالبان تقسیم کرد. در زمان حبیب الله خان وضعیت عکاسان در افغانستان بد نبود اما با ظهور طالبان همه عکاسخانه ها بسته شدند یا تنها افرادی بودند که از خانواده های طالبانی عکاسی می کردند.
او گفت: فضایی که طالبان به وجود آورد باعث شد عکاسان زیادی با حضور در افغانستان تصویرهای متنوعی از افغانستان ثبت کنند اما همه این تصویر ها به نوعی تصویر جنگ، فقر  و ... بودند که تاثیر بسیاری روی عکاسی خبری به خصوص عکاسی افغانستان گذاشتند و امروز گرایش شدیدی نسبت به عکاسی خبری در افغانستان وجود دارد و آن ها تلاش دارند که به آژانس های خبری بپیوندند.
حسینی بعد از این مقدمه گفت: من به دلیل این که پدرم افغانستانی است، مادرم رگی تاجیکی دارد  و خودم در تهران به دنیا آمده ام همواره مشکل هویتی داشتم و از سویی جنسیت هم مهم است چرا که در کشور ما همواره نوعی خصومت علیه زن وجود داشته است که هیچ وقت دلیل آن را درک نکرده ام. همواره احساس می کنم با پیشرفت هایی که در این چندسال شکل گرفته برقع در افغانستان فقط شکل عوض کرده است و هنوز حضور زن در محیط جنسیت زده افغانستان چالش برانگیز است. در مجموعه «اسارت مدرن» دوست داشتم این مسئله را که مسئله هویت من بود به تصویر بکشم.
او سپس چند مجموعه خود مانند «بازتاب های خراسانی»، مکثی بر زیبایی افغانستان که مستندنگاری از قوم ها و ولایت های مختلف افغانستان بود و هم چنین مجموعه خود را که در مشهد عکاسی شده بود به نمایش در آورد.
تاریخ خبر: 1396/09/20