عکاسی با اندیشه های فرهنگی و تاریخی

آرمین امیریان مجموعه «ائتلاف» خود را برای مخاطبان در بخش نگاه شخصی پنجمین روز ۱۰ روز با عکاسان به نمایش در آورد.
او پس از آن با ارائه عکس های اولیه خود که از مجموعه های مختلفی گردآوری شده بودند گفت: مسئله اصلی من در عکاسی تاریخ  و فرهنگ به خصوص تاریخ معاصر ایران است. مثلا پیرامون این سوال که مشروطیت از کجا شکل گرفته است به خانه مشروطیت در اصفهان رفتم و در جستجوهای خود به تصویرهایی که خودم می خواستم رسیدم. تلاش کردم در مجموعه «سراپرده» از ریشه های تاریخی که در بک گراندم وجود داشت وام گرفتم و استفاده کردم.
او گفت:برای من اصلا مهم نیست که عکس های من فتومونتاژ است  یا چه من سعی می کنم مفهوم مورد نظرم را از طریق عکاسی ارائه کنم به گونه ای که عکاسی زبان من باشد. اگر این سوژه های تاریخی را انتخاب می کنم به آن دلیل است که به عنوان یک انسان در شرایط وطنی هنرمعاصر را انتخاب کرده ام  این برای من سود دارد چرا که مرا با ریشه هایی که از آن دور شده ام آشنا می کند.
امیریان گفت: اصل کار من کارگردانی بود و عکس های من هم بیشتر کارگردانی هستند تا عکاسی.  تا امروز در انزوا و تنهایی کار کردن را انتخاب کرده ام  و سعی کردم مسیرم را خودم انتخاب کنم. زمانی که به لندن رفتم  اولین چیزی که در زیر ذره بین قابل مشاهده بود آن بود که فضای عکاسی ایران در آینده فضای بسیار شلوغی خواهد بود و این رویداد تولید عکس قابل پیش بینی بود من فکر کردم زمانی که یک دوربین داشته باشم و یک مدرک چه اتفاقی رخ می دهد؟در پس ایران فرهنگ ایران و بازتاب آن گزینه اول بود و تاریخ انتخاب دوم.
او در ادامه چند مجموعه خود از جمله «مسلخ»، «عر»تک فریم هایی با عناوین مختلف را به نمایش درآورد و گفت: برعکس تمام کارهای من که در خارج از ایران دیده شده است در ایران عکسی نمایش نداشته ام  با این که کل محوریت کار من در ایران است.

تاریخ خبر: 1396/09/20